Barcelona

Resan avklarad, 3 riktigt roliga dagar. Var jag och morsan som var iväg, vi hade köpt resan till henne i 60-års present och jag hängde med som resesällskap. Jag har ju inte Barca som favvo lag men det är ju en fascinerande klubb, är ju och har varit en maktfaktor och deras hemmaarena är ju tämligen mäktig!

Fredag: Vi landade i Barcelona vid 14 tiden och resan gick bra, vi var framme vid hotellet vid 16 efter buss och tunnelbane åkande. Var ju lite nervös inför faktum att matchbiljetterna skulle levereras till hotellet men det funkade, vi fick dom när vi checkade in. På kvällen gick vi ett par km och tittade oss runt i centrum, käkade lite, mulet och drygt 15 grader på kvällen. Ganska tidigt i säng, ganska trötta.

Lördag: Opp vid 8.30, frukost och sedan ut och för att kolla in lite sevärdheter, vi åkte metro och kollade in Sagrada Familia,Katedralen,Casa Mila. Sen åkte vi ner till hamnen och gick in på Zoo. Bra stort med en jäkla massa djur, kul. Sen gick vi upp till triumfbågen och tog t banan in till placa de catalunya. Stadens huvud gata Las Ramblas går därifrån och ner till hamnen. Blev ett besök på Burger King där, hyfsat med folk och tempo därinne, tur att inte Mc Donalds personalen i Arvika jobbar där haha. Tebax till hotellet och vila lite inför kvällens Barca match. Matchstart 20, vi drog iväg med t-banan vi 17.45 och hittade fram till Arenan vid 18.15. Vi gick in ganska tidigt och kikade lite på den mäktiga arenan, ganska kyligt ute men ingen fara. Vi satt ganska långt ned bakom ena målet, riktigt bra platser. Till morsans förtret så spelade inte Ronaldhino men sånt kan man ju inte veta. Första halvlek var inte mycket att skriva om, lågt tempo och mycket boll rullande. Men andra var skön fotbolls uppvisning där Messi höll i trådarna. 3-0 som kunde varit mer. Undrar va Henry hade gjort domarn för ont, fick mängder med sanslösa frisparkar emot sig och inget med sig. Gick sanslöst smidigt efter matchen och var tebax på hotellet en halvtimme efter matchen. Upplevelse att besökt Nou Camp där Barca varit en maktfaktor hur länge som helst.

Söndag: Opp vid 8.30 och sen gick vi en långpromenad i fint väder ner till hamnen, in och kikade i lite affärer och besökte ett stort aquarium med hajar och alla möjliga tropiska fiskar. Sen fortsatte vi ner till stranden och kikade lite, mycket folk ute och spatserade. Sen tog jag linabanan upp till parc Montjuic som ligger ett par hundra meter över havet. Morsan vågade inte åka med i linbanan utan var kvar nere vid stranden. Jag var upp och kollade in Olympia stadion från 92 som ligger däruppe. Sen ner till hotellet och lite vila. På kvällen åkte vi in till Las Ramblas och gick och kikade och åt mat och handlade lite. Åkte tebax till hotellet för sömn innan hemrese dagen. taxin skulle anlända 4.45 på Måndag morgon. Hemrese dagen var ju inte helt klockren men mer om detta imorgon