AF

Ja då fortsätter vi diskussionen om stans flaggskepp vad gäller fotboll, när IFK Arvika och Arvika FK gick ihop och bildade AF år 88 så spelade man alltså i div 3, nu drygt 20 år senare är man i div 4 trots mångder av ungdomslag och 4 miljoner i omsättning i klubben. Alltså inte tidernas mest lyckade sammanslagning, vad gäller resultatmässiga framgångar iaf.

De fanns ju en del unika spelare på 80 talet som va jäkligt bra men inte ville spela på högre nivå än div 3, där hade man ju lite flyt jämfört med dagens läge då riktigt duktiga västspelare lockas vidare från till United och Degerfors.


Sen kan man konstatera att varje gång Arvika haft ett div 3 lag så har man haft en klassmålvakt i kassen och det har man inte i nuläget, Hjalmarsson är himla duktig men inte i samma nivå som Kirre och Hogge. När AFK var som bäst var det väl Tony Eskilsson och Sprek som stred mellan stolparna, 2 resliga duktiga målvakter. Sprek fortsatte förrseten sin karriär i MSK.


Ökat samarbete med övriga västklubbar vore nog inte fel, bjud in västtalanger till provträning i AF, 2-3 från varje lag, givetvis inte samtidigt utan under olika delar av säsongen.


Personligen tror jag inte träningen inne i konstgräshallen är enbart positiv, blir ju lite "dutt" fotboll. Hade ju varit skillnad med en fullstor konstgräsplan vilket vi förmodligen ser på Lingonvallens yta inom 5 år, eller??


Men oavsett så tror jag de saknas lite gristräning, det ska va årets bästa dag när det är dax att kliva in på en gräsplan i April, nu tror jag nästan en dålig gräsplan känns pissigt för dessa spelare.

ATt enbart lägga träningsmatcher mot lag som är snäppet bättre än sig själva och åka runt och försvara sig, hmm. Kanske ingen fördel när man ska gå ut och föra matcherna i Maj, vad vet jag. Jag skulle definitivt välja en del träningsmatcher mot bra div 5 lag om jag vore AF. Nyttan med tidiga träningsmatcher?? Ytterst tveksam, matcher som saknar betydelse och nerv höjer inte många spelare i längden. Färre träningsmatcher, helt klart.

En riktigt bra tränare med fina meriter och stort kunnande. Jag har ju ingen aning om hur Paul är men jag tänker mer på hans efterträdare, hur länge kan man träna ett lag?? Max 3 år är mitt svar trots Alex Fergusons vistelse i United hehe, finns alltid undantag.

AFs ihärdiga 4-3-3 mm, vad sägs om 4-4-2 med Tofiq och Terence på yttermittfält, Hardy och Adam på topp och så får Wester,Ljung;Jansson,Olausson och Adil kriga om innermitts platserna. Patrik J ligger ju definitivt bra till för en yttermittfältsplats oxå. Tycker Handren Mohammed är väldigt bra de jag sett.  De skulle va kul å se, lite mer fokus på att få fast bollen högt upp mitt i plan.

Sen saknas det ju ledargestalter på plan stundtals, finns ju ingen Micke Wikman, Lars-Erik"Dallas"Dahlström i dagens AF. Spelare som blev förbannade om inte övriga tog i max.

Jäklar va långt detta blev men de va ju liksom tvunget efter sista veckans diskussioner.

Sen måste AF få upp sitt andralag i femman, annars blir de så att de spelare som inte är ordinarie försvinner till Fiskevik å Älgå å i bästa fall till MSK. Inge kul å träna året runt å spela i ett mittenlag i sexan vilket AF II är för tillfället.

Om man räknar ihop AF A-U-J lag så finns de en hel del invandrarkillar alternativt svenskfödda med invandrarföräldrar. Oftast rejält hetlevrade, tekniska, kvicka spelare. Ge dom ultimatum å sköta sig på alla punkter å utnyttja det dom är bra på. Skulle vilja påstå att de är mycke fokus på övrigt ibland under matcherna. Givetvis ska samtliga i truppen sköta sig oavsett efternamn men enligt vad jag hört och vad jag själv upplevt är det lite si och så med detta.

Detta var bara några tankar från min sida, jag påstår inte att jag har rätt på något vis men de är iaf min personliga åsikt.

Sen tror jag ju att de kanske inte är helt lyckat med sportchef och tränare i samma person i en såpass hårt satsande klubb. Men jag hoppas få skriva om framtida AF framgångar när jag kliver in på Solviksvallen i egenskap av frilansjournalist.

Nu är de sleeptime, imorgon ska de ställas iordning till broderns 40 års kalas innan de bär av till Töcksfors för match mot serieledarna.

Natti




 


Kommentarer
Postat av: Nels

Bra skrivet ragge..

2009-06-05 @ 08:28:59
Postat av: svennis

bra tankar du har, håller med....som jag skrivit tidigare måste det vara jämnt "skägg" mellan a o b-lag.(88,89 när det spelades allsvenskreserv var b-lag nästan som ett a-lag). så spel i 5:an krävs nog.

Tror dock att de som inte platsar hellre går till ex fiskevik, älgå än spelar i AF's b-lag även om de är i 5:an. Det finns väl flera exempel på det...med dessa kvar i AF, tror jag dom spelat i 3:an i år.

tycker vi har samma syn på det mesta, saknar oxå en "ledare" på plan. Varför inte höra med L-O...

varför inte testa 4-4-2, är ju bra att variera eller!!!

Bra målvakter har det funnits, men som det ser ut nu "finns" det inte många lag i västra som har mer än en målis i laget, vad beror det på. Kanske är det "innebandyn" som är boven. Fler o fler spelar hellre inomhus under vintern o "vilar", glassar omkring när sommarn kommer. Nej, så är det förstås inte men man undrar varför flera lag saknar målisar o även trupparna är mindre. j-lag saknas helt...

Lycka till mot Töcksfors...

ps vad blir det mellan sverige o danmark då....

2009-06-05 @ 10:50:34
Postat av: Rog

sverige tar de med 2-0. Målvaktsbristen är förmodligen en tillfällighet. Innebandyn ha tagit en del spelare helt klart men mycke tack vare fotbollstränarnas negativa inställning till spelare som kombinerar fotboll å IB.

Anledningen till att Johan A, Bäckström plus någon mer gick tillbaka till Fiskevik från AF var att de helt enkelt tyckte det var tråkigt i AF.

Johan A är förresten västvärmlands bästa utespelare och Hans Carlsson bäste målis, så är de ciao

2009-06-06 @ 10:08:06
Postat av: L-O

Intressant.. Finns mycket som stämmer i den här texten. Bra skrivet! Man undrar ju egentligen hur effektiva dessa 5 pass i veckan som AF kör egentligen är? Köra spinning, kärringgympa och thaiboxning osv och tro man ska kunna tillföra något på en fotbollsplanen är som att tro på tomten. Saknas de riktiga vinnarskallarna i AF. Grovarbetare...



En parantes. Bara att konstatera att mina 14 pass per vecka sista månaden innan trail-SM var jag rätt ensam om bland fd fotbollsspelare i A-kommun, men det var vad som krävdes om jag skulle kunna nå den målsättningen jag hade med SM - då får man ta konsekvenserna. Bara man försöker åtminstonde. Önskar jag hade haft den erfarenheten när man sprang efter bollen också då hade det varit lättare att förstå hur man kan bedriva effektiv träning även i fotbollens värld.



Med den rätta viljan kan man nå ganska långt även om talangen är bättre för något annat... Skulle tro att det finns många 100 000-tals fotbollsspelare runt om i världen som kör 14 pass per v under uppbyggnadsperioden/r..



Helt enig att Johan och Hasse är bäst. Hasse ställde sig i målet första gången när han var 22. Inte många timmars målvaktsträning där, nästan så jag blir lite ledsen när jag tänker på hur bra han hade varit med riktig skolad målvaktsträning. Bättre än ryktet säger iaf. "Ryktet säger i Värmlandsfotbollen att Hasseman är skolad i Hammarby IF"

2009-06-06 @ 14:45:34
URL: http://blogg.l-ogaverth.com
Postat av: Rog

Jo han är ju det oxå, Värmlands svar på Hammarby "Börtan" haha.

2009-06-06 @ 16:28:27
Postat av: L-O

Börtan, ja just det ;-).. He,he!

2009-06-07 @ 13:07:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0